Woda to jeden z podstawowych czynników, odpowiedzialnych za powstanie życia na ziemi. Stanowi ważny zasób dla gatunków śródlądowych i jest środowiskiem życia wielu stworzeń wodnych. Niezwykle istotną rolę odgrywa również w ludzkim organizmie. Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

water g6ceba0d4b 1920
fot. pixabay.com 

Rola wody w ludzkim organizmie

Szacuje się, że ciało ludzkie w 60-70% składa się z wody. Woda wspomaga najważniejsze procesy życiowe naszego organizmu. Uczestniczy w większości procesów metabolicznych, stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego: m.in. produktów przemiany materii, substancji odżywczych, hormonów, enzymów, a także reguluje temperaturę ciała. Ponadto stanowi płynne środowisko niezbędne do usuwania końcowych produktów przemiany materii.

To dlatego tak ważna jest dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA, dorosły człowiek w zależności od płci powinien wypijać 2 - 2,5 litra wody dziennie, z czego 20% pochodzi z pokarmów stałych, tak więc do wypicia pozostaje ok 1,5 - 2 litry. Zapotrzebowanie na wodę może ulec zwiększeniu, kiedy wzrasta temperatura, zmienia się stan fizjologiczny lub kiedy jesteśmy bardziej aktywni fizycznie. Wówczas powinniśmy wypijać jej odpowiednio więcej.

Warto podkreślić, że o właściwe nawodnienie szczególnie powinny dbać kobiety w ciąży, osoby starsze, osoby chore oraz sportowcy. W przypadku ciężarnych kobiet większe zapotrzebowanie na wodę spowodowane jest m. in. zwiększoną objętością krążącej krwi, wymianą składników odżywczych między mamą a  dzieckiem, produkcją płynu owodniowego oraz zwiększonym ryzykiem wystąpienia zakażeń dróg moczowych i powstawania kamieni nerkowych.

Z kolei osoby gorączkujące powinny dbać o prawidłowe nawodnienie, aby skutecznie schładzać organizm i zapewnić mu optymalne środowisko do obrony przed infekcją.

Również osoby starsze powinny zwrócić szczególną uwagę na ilość wypijanych płynów, ponieważ ze względu na wiek mogą znacznie słabiej odczuwać pragnienie.

Dla sportowców odpowiednie nawodnienie jest szczególnie istotne, ze względu na zwiększony wysiłek fizyczny.

 

Objawy odwodnienia

Niewystarczające nawodnienie organizmu może prowadzić do nieprawidłowego ciśnienia tętniczego, poczucia zmęczenia i gorszej pracy wszystkich narządów. Już utrata niewielkiej ilości płynów, bo zaledwie 1-2% masy ciała, zaburza wiele funkcji fizjologicznych i obniża wydolność nawet o 10%. Co ważne, pojawiające się uczucie pragnienia to znak, że nasz organizm jest już lekko odwodniony.

Dodatkowe, objawy odwodnienia u dzieci i dorosłych to:

  • upośledzone wydzielanie śliny;

  • suchość w ustach;

  • suchość oczu;  

  • rzadkie oddawanie moczu;

  • ciemnożółty mocz, wydzielający intensywną woń;

  • zawroty i bóle głowy;

  • osłabienie (w rzadkich przypadkach duże pobudzenie);

  • senność;

  • uczucie ściągnięcia skóry;

  • brak apetytu.

W przypadku poważnego odwodnienia obserwuje się również objawy takie jak: brak potu, niskie ciśnienie krwi, przyśpieszone tętno, dezorientację, a nawet omdlenia.

 

beverages gf24f19509 1920
fot. pixabay.com

 

7 sposobów na efektywne nawadnianie

Jak więc zapobiec odwodnieniu i skutecznie nawodnić organizm?

Oto 7 prostych sposobów:

  1.  Pij czystą wodę zamiast innych napojów (unikaj zwłaszcza tych z kofeiną);

  2.  Codziennie rano na czczo wypijaj szklankę wody z cytryną – dzięki temu organizm łatwiej ją przyswoi;

  3.  Pij wodę regularnie, ale w małych ilościach;

  4.  Pij wodę między posiłkami, aby nie zaburzać trawienia;

  5.  Korzystaj ze specjalnych aplikacji na telefon, które przypominają i liczą ilość wypitej wody;

  6.  Jedz warzywa i owoce bogate w wodę – np. ogórki, pomidory, truskawki, arbuzy, seler naciowy;

  7.  Nie czekaj, aż poczujesz uczucie pragnienia – to pierwszy sygnał odwodnienia organizmu!

Co ważne, o odpowiedni poziom nawodnienia warto dbać nie tylko podczas upałów, ale przez cały rok. Choć w lecie bardziej odczuwamy pragnienie, to jesienią i zimą należy wypijać tyle samo wody, co w ciepłe dni. Pamiętajmy o tym!